Fariha Saibani on Instagram!

Showing posts with label world view. Show all posts
Showing posts with label world view. Show all posts

05 September 2009

Berakar Tunjang!

IDEOLOGI-IDEOLOGI BARAT

Alhamdulillah, dibukakan hati untuk membaca buku-buku yang "berat" yang sarat dengan ideologi dunia. Berbanding sebelumnya hanya bergelumang dengan novel-novel yang melayan perasaan yang tak bawa kemana. Terbaru, dengan "mujahadah" yang tak seberapa tinggi, baru separuh dari buku "Risalah Untuk Kaum Muslimin" tulisan Syed Muhammad Naquib Al-Attas dibaca tapi belum hadam sepenuhnya. Disebabkan bahasa yang sastera membuatkan mata kuyu, otak lesu. Sebab? Otak ini yang perlu "diperbetulkan" sedangkan bahasa yang digunakan adalah bahasa asli Melayu yang diperjuangkan.


Kembali kepada ideologi dunia yang di implimentasi oleh dunia sekarang ni. Antara idealisme-idealisme ialah capitalisme, sosialisme, komunisme dan kolonisme. Bila ada perkataan "isme" je kat belakang perkataan tuh, bermakna itu ideologi yang manusia fikir, dan ini bukan ideologi Islam. Islam adalah Islam.


Tak semua orang boleh berdiskusi dan boleh mamahami ideologi-ideologi dunia ni. Aku pon, masih lagi dalam process penghadaman ke tahap optimum. Shift my paradigm towards gobal thinking and world view, specifically, Islamic world view. Aku nak punya pemikiran dan perwatakan yang matang dan mampu mempositifkan keadaan. Berfikir perkara yang besar-besar melatih diri untuk berfikiran 10 tahun keterhadapan dari mahasiswa lain yang hanya ruang lingkung pemikirannya pada kuliyah dan mengejar 4.0 flat semata-mata. Kembali kepada ideologi dunia. Malaysia mengamalkan idelisme Capitalis. Kalau korung semua tahu bapak capitalis tu hah, Mahathir Mohammad.



CAPITALISME

Ape binatang "capitalisme" ni? Fundamentalnya, orang faham capitalisme ini apabila memperlihatkan orang kaya semakin kaya, yang miskin semakin miskin. Kerana sesiapa pun boleh jadi kaya. Islam? Ye, dalam Islam, sesiapa pun boleh jadi kaya, tapi terdapat nilai akhlaq dan etika dalam islam. Ada perkara yang legal tapi tak ethic, ada perkara yang ethic tapi tak legal. Contohnya Thailand, seluruh dunia tahu yang sumber utama ekonomi thailand adalah pelacuran. Perkara tak ethic, tapi legal disisi undang-uundang mereka.



Dalam Islam, sesiapapun boleh menjadi kaya, tetapi didalam harta kekayaan itu terdapat haq orang miskin. Ini yang dinamakan menTAUHIDKANkan harta. Ada duit banyak, kena bayar zakat. Dan harta dalam Islam bukan haq mutlaq manusia, tapi Allah. Silapnya capitalisme memandang apa yang manusia ada, merupakan haq mutlaq milik manusia sepenuhnya dan disinilah berlaku malapetaka yang maha dasyat. Seperti yang berlaku pada Si Qarun. Nak dipendekkan cerita, Qarun ni mempunyai harta yang sangat banyak sehinggakan kunci gedung-gedung harta dia ni nak kena beberapa orang lelaki gagah yang angkat bawa boleh bawa. Dasyat tak dasyatnya. Tapi malangnya, dia ni tamakla pula, maka Allah murka dan meneggelamkan seluruh harta kekayaanya.

CAPITALISM+ COLONIALISM

Basicnya, capitalisme memerlukan "modal". Tapi jangan keliru, sebenarnya capitalisme, sosiolisme dan Islam sendiri memerlukan modal. Tetapi prinsip yang berbeza. Capitalisme memerlukan modal yang besar, dan apabila mendapatkan keuntungan yang besar maka mereka boleh menakluki "dunia". Itulah hubung kait antara capitalisme dan kolonilisme. Faham ke? Ke rasa macam belit-belit? Maafla kalau tak berapa "clear", ni coretan ikut kefahaman sendiri.

Contohnya, dalam sejarah kita (kononnya, sejarah sebenarnya telah dipalsukan, tak semua orang tahu akan perkara ini) ingat lagi tentang Syarikat Hindia Timur? Mereka ada modal yang besar, ada duit. Tu yang boleh jajah kita. Buruknya capitalisme ni adalah kerana tiada nilai akhlaq didalamnya, jauh berbeza dengan Islam. Cantiknya Islam.



ISLAMIC WORLD VIEW

Dalam Islam, perniagaan merupakan amal ibadah iaitu menjadi saudagar yang amanah. Dulu, ketika Islam mula-mula datang ke Melaka adalah melalui seorang saudagar yang datang dari tanah arab yang memperlihatkan keindahan Islam melalui budi pekertinya dan amanahnya dia dalam berniaga. Bayangkan, pada tahun ini dia berjanji nak bawakan barangan dari arab pada tahun hadapan dengan kuantiti yang ditetapkan dengan harga yang sama. Tahun depannya, saudagar sampai ke Melaka seperti yang dijanjikan tanpa barang berkurang walau sedikitpun dan harga yang sama. Lembutnya hati orang melayu terpikat dengan akhlaq dan etika serta keindahan Islam SEBENAR yang dipamerkan oleh saudagar tersebut.


Apabila perniagaan dikaitkan dengan ibadah, maka akan memperlihatkan bukan sahaja untung semata-mata, tetapi khidmat kepada masyarakat. Sesungguhnya, Tuhan punya dunia yang menciptakan manusia, Dia tahu apa yang terbaik untuk hambanNYA. Manusia takkan tahu menguruskan diri mereka sendiri apatah lagi ideologi-ideologi aqal yang amat terbatas. Sebab itu, untuk mencapai kebahagian mestilah dengan tertegaknya SYARIAT ISLAM. Hukum Tuhan.


ISLAMIC BANKING

Terus terang katakan yang Bank Islam yang ada kat Malaysia ini hanya "celupan" capitalisme saduran Islam di luarnya. Hakikatnya, Bank Islam masih berakar tunjangkan "conventional". Tidak ada pun walau satu model bank Islam di dunia yang sepenuhnya menjalankan sistem muamalat Islam. Tidak ada. Jadi, tak perlulah kita nak berbangga dengan kad Bank Islam tuh. Cumanya, sekarang ini kita tidak ada pilihan. Tapi, ada rumors yang mengatakan, Bank Islam lagi "kejam" dari Bank Conventional?? Kita kaji bersama.

Orang Yahudi tahu, jika kita mengamalkan da'yah kristian, maka kita akan mundur. Sesiapa yang mengamalkan Islam, dia akan maju. Dengan hakikat ini, Yahudi laknatullah "menghalalkan" interest kepada penduduk dunia tapi mengharamkan interest sesama mereka. Nampak tak? Lagi satu issue ialah issue kredit kad. Sistem kredit kad sama sekali boleh melumpuhkan sistem ekonomi negara, dengan kadar interest yang sangat tinggi. Umpama perkiraan siri geometri.

Macam mana siri perkiraan geometri? 2(n-1)= answer. Nak dijadikan cerita begini. Di suatu tempat ada seorang raja yang handal bermain catur, sepanjang bermain catur, beliau tidak pernah kalah (sebenarnya lawannya yang "mengalahkan" diri sebab nak jaga hati raja). Tapi, suatu hari ni ada seorang pemuda yang mencabar raja untuk bermain catur. Raja ni confident yang dia akan menang lalu dia menawarkan kalau kamu menang beta akan bagi apa sahaja apa yang kamu mahu. Nak dipendekkan cerita, raja ni kalah. Jadi dia kata, permintaan hamba senang sahaja. Isikan setiap petak catur ini dengan biji gandum (mengunakan formula geometri tadi. Petak paling akhir akan menghasilkan suatu angka yang kalau dikumpul seluruh biji gandum di negara itu masih tidak mencukupi untuk memenuhi angka tersebut. Dan itulah yang ada dalam sistem kredit kad. Sangat-sangat menakutkan.

Jadi, "saya" tingalkan satu persoalan, sejauh manakah kita peka mengenai perkara-perkara yang melibatkan dunia yang kita sendiri merupakan pelakon layar yang dipermainkan oleh dunia barat dan Yahudi laknatullah?


p/s: kalau ada statement yang salah-salah ke.minta di tegurkan :D


NOTICE!!!

Sekiranya anda merupakanexisting customer/member Herbalife, sebarang pertanyaan sila ajukan kepada COACH ANDA. Kami tidak berhak menjawab sebarang pertanyaan. Program Herbalife adalah personalize, hasil produk yang baik datang daripada komunikasi yang baik antara anda dan coach anda. Semoga berjaya!! :)