Follow Fariha Saibani in INTAGRAM @farihasaibani_coach for latest update.#teamsurikurus

06 August 2013

Bila "Aku terima nikahnya?"

Salam. 

Mula-mula waktu aku nak menjalankan Herbalife Business "why" aku buat business ni GOAL pertama adalah nak cepat-cepat kahwin. Memang pasang niat dan sangat focus untuk mencapai impian tu. Dan sebenarnya goal aku dan upline aku rahmah waktu tu memang sama. Nak cari duit untuk nak kahwin. 

Dan alhamdulillah, bulan 7 (Julai) lepas tu aku bernikah, dan bulan 9(september) lepas tu rahmah dengan pali pula bernikah. Ini duration dari tempoh awal kami qualified supervisor (january) position posisi serious dalam melakukan business herbalife.





Dan kami sama-sama honeymoon di Korea 2011 untuk menghadiri training international Herbalife University Korea (world team above).

  
 If this could happen to us, it could happen to you too.

Tapi kalau belum nikah tu? Faham2 jela dapat apa ya.

Satu perkara yang aku ingat dan pegang adalah aku berusaha sekuat tenaga yang mungkin dan pada masa yang sama negotiation kearah perkahwinan juga berjalan serentak di antara ayah dan abah. And I tell you. Its not easy.  

Dalam organisasi kami, kami ada memberi guideline atau "coach" beberapa pasangan yang nak kahwin yang itu merupakan tujuan mereka melakukan herbalife, tetapi sampai sekarang tak kahwin2 lagi. Yes, you can say "belum jodoh lagi. But I can say you don't deserve it yet. Before that, I don't have to be right, you can take this is an advise or just ignore. Dan bila aku fikir-fikir semula, akhirnya aku mendapat beberapa kesimpulan.



First mistake is you Complain and Explain.  

 Selalu sangat akan cakap, parents dia ni susah sikit la.. bla bla bla. Atau, mak saya okey je tapi parents sebelah lelaki ni nak minta prove dulu, "susahlah". Tapi bila tanya yang lelaki ni bila target nak kahwin? Hmmmm.. nak tu memang nak kak, tapi..bla bla bla. Saya nak kene sambung degree bla bla bla.

Kalau target nak kahwin pon tak jelas, then kenapa sibuk nak "berkasih sayang" at the very first place? Sejujurnya bila aku interview beberapa pasangan ni dan if this what you said, deep down I know that, they won't make it trough, unless you change.

Jika anda serious dalam melakukan herbalife business dan sangat fokus untuk mencapai matlamat pernikahan yang halal, it SHOULD be achieve within one year. Dan lelaki yang tidak ada vision, you better break out. Please ladies, berkawan untuk berkahwin, kalau setakat kawan saja2 dan tak ada arah tuju, buang masa!

 


Instead you complaining and explaining, it doesn't make a change. Yes, parents tak bagi, then it's a challenge that you have to solve not to blaming them. And it's require, work hard, scarify, sweat, tears, sometimes its a frustration and disappointment. The journey not going to be easy! Kalau tak sanggup nak hadapi perkara ini, jangan gatal2 nak bercinta.

Ada pasangan yang aku pernah timbang2 di suatu tempat bila di beritahu peluang business herbalife boleh bantu mereka untuk kahwin awal , but the women says "saya tak boleh multitask la kak, kene focus pada study". What? Then untuk apa perhubungan tu kalau tak ada tujuan? Begin with the end in mind. 

Ingat ni, kita dapat berkahwin bukan sebab kedua orang tua kita izinkan atau tidak, bukan nak kene tunggu adik beradik setuju atau tidak, atau nak kene jadi matang atau tidak.  Tapi sebab kita sendiri yang decide untuk kahwin tanpa perlu memasukkan challenge tadi dalam agenda utama pernikahan anda. If it still be your main concern, you go no where. This is 100% base on my experience. I don't have to be right, but I just want to share my small little tiny journey with you guys. 
 


 Tips paling penting sekali perbanyakkan berdoa doa doa dengan Allah swt. Kalau Allah swt izinkan, tidak ada satu mahluk pon kat dunia ni dapat menghalang. Tapi Kalau Allah tak izinkan, kalau seluruh alam ni nak membantu pon tidak mungkiin dapat terjadi. Semuanya dengan izinNYA. Tapi kalau tak usaha lagi sehabis baik, janganlah bagi alasan pula "Allah tak izinkan." You have to deserve it. 

Segalanya kita kembalikan kepada Allah swt. Setiap yang ada di dunia ni di bawah perbendaharaanNYA. Mohonla pada Sang Pencipta yang di langit dan di bumi.

Akhir kata jika anda serious datang ke saya dengan "why" nak buat herbalife kerana serious nak bernikah, please be prepared with your target and plan insyaAllah kami akan beri guideline sehabis baik. Antara niat aku adalah nak bantu seramai mungkin anak2 muda supaya boleh kahwin awal dengan peluang business yang herbalife offer.

Maaf jika ada terkasar bahasa. Sekian.

No comments:

NOTICE!!!

Sekiranya anda merupakanexisting customer/member Herbalife, sebarang pertanyaan sila ajukan kepada COACH ANDA. Kami tidak berhak menjawab sebarang pertanyaan. Program Herbalife adalah personalize, hasil produk yang baik datang daripada komunikasi yang baik antara anda dan coach anda. Semoga berjaya!! :)